torsdag 4 juni 2009

Visit Siamambo and Masopo Basic Schools

2009-05-26

Att gå i grundskolan är faktiskt en mänsklig rättighet. Och det ska vara gratis. Det säger barnkonventionen. Idag har vi besökt två st skolor och temat för hela den här vistelsen i Zambia kommer att bli om vatten, sanitet och hygien samt utbildning.

Jag är glad att få se hur unicef jobbar med detta och hur detta verkligen hjälper människor som inte har tillgång till rent vatten, bra sanitet eller kunskap om hygien. Unicef bygger skolor, utvecklar läroplaner, utbildar lärare och delar ut skolväskor.

Jag minns hur det var då jag var med och startade handtvättnings programmet i Uganda ( KTG program) för ng organisationen WAYS. Det projektet var någon som många frågade en VARFÖR? Efter det projektet insåg jag att många barn/ungdomar kanske vet hur man tvättar händerna men kanske inte hur viktigt det verkligen är och varför. Utbildning om vatten, sanitet och hygien kan man inte få för mycket av som många andra viktiga punkter som finns.

I Siamambo och Masaopo Basic schools har man har man startat WASHE programmet. "Our children are truly the best teachers" vilket jag tyckte var så bra sagt.

Undrar hur många lärare som tänker så i sverige? Nu kanske jag lät lite anti men menar inte att vara så. Kan bara känna att det finns vissa lärare som inte ser hur duktiga barnen/ungdomarna verkligen är och den kapacitet som finns. Min egen åsikt när de gäller lärare så blir man aldrig färdig lärare. Finns så mycket mer som man behöver lära sig och nya sätt att lära ut.

Ibland kan till och med eleverna lära en något vilket jag tror är viktigt att ta till sig. Min dröm är att bli lärare och att kunna ge barn och ungdomar chansen att få gå skola och utvecklas, kämpa för sina rättigheter men samt sprida kunskapen vidare.

Många tar förgivet barns/ungdomars kunskap och talang. Deras förmåga att lära varandra är så otroligt intressant och kunna sprida budskapet på olika sätt som dans, teater, sång eller så kallade Talking walls.

Talking Walls är bilder som beskriver rätt enkelt och tydligt vad som händer ex: om man inte tvättar händerna. Man kan säga att en bild säger mer än tusen ord och för någon som inte förstår att läsa eller skriva så kan detta vara ett stort hjälpmedel. Vi fick se alla de talking walls som skolorna hade.

En lärare sa i en av unicef:s foldrar att han att han inte visste hur viktigt det var att tvätta händerna förrän eleverna började berätta.

Besöket på skolan var jätte givande och vi fick en guidad tur genom skolan. Många skolor har inte seperata toaletter men dessa skolor hade det vilket glädje mig. Fanns till och med en liten pojke på en av skolorna. Han hade inte börjat skolan än för att han var för ung men han kom dit nästan varje dag ändå. *ler* Han stod och dansade och sjöng med dom andra eleverna om vikten av att tvätta händerna.

Han är en pojke som har möjlighet att få börja skola men hur länge de blir för han och hans andra kamrater vet man ej. Ungefärligen 500,000 barn/ungdomar mellan 7-18år går inte i skola eller har inte möjligheten att göra det.

2006 var det bara 81.6 % av Zambias barn som avslutade förra året den så kallade primary education Årskurs 7.
Som jag skrev i ett av mina inlägg så är det många flickor som slutar skolan tidigare eller inte får en möjligheten att börja skola pga av den höga fattigdomen som finns. Hiv och aids har även spelat en stor roll.

En del flickor får möjligheten att börja skola men när dom sen kommer in i puberteten så slutar många. Detta kan bero på att exempelvis skolan inte har seperata toaletter, gifter sig tidigt, tidig graviditet eller att vägarna är helt enkelt för långa och man är rädd att det ska hända något hemskt då de går hem.

Utbildning är något som ger dessa flickor större kontroll över sina liv men även kunskap då dom skaffar egna familjer. Information om hiv/aids, malaria, vatten, sanitet, hygien
, skoluniformer, pennor och skrivböcker.

För mig är denna fråga väldigt viktig och något som inte alltid tars på så stort allvar vilket det igentligen behövs. .Jag tycker att rent vatten och separata flicktoaletter är otroligt viktigt . Detta ger möjlighet att kunna tvätta sig och gå på toaletten ifred vilket är avgörande för flickor fortsatta studier

Hittade detta ordspråk på unicef:s hemsida


"To educate a woman is to educate an entire country."
Ordspråk från Bhutan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails