måndag 25 maj 2009

Vad får dig att känna dig levande?

Jag skrev på mitt förra inlägg att mitt nästa skulle bli i Zambia men jag kunde inte hålla mig. Jag minns inte alls om jag haft någon resefeber under de resor jag gjort men NU har jag verkligen det. Känner mig en aning nervös, orolig och fundersam hur allt kommer bli efter resan. Det är 2 dagar kvar nu och jag räknar ner timmar, minuter och sekunder och läser för fullt.

Jag tror inte riktigt att man kan förbereda sig så mycket för de som kommer. Det bara att vara här och nu och ta de som kommer och lära sig att hantera situationer som kommer på bästa sätt då man är där. Jag har inte haft så stora krav när det gäller mitt skrivande och min grammatik är ju inte på topp men nu känns de extra nervöst eftersom jag vill få med allt , skriva på ett snyggt och bra sätt och samtidigt få in alla de intryck som säkert kommer uppstå vid en sån här resan.

Jag vill att mitt skrivande ska både locka fler läsare till denna resedagbok men även intresse för Unicef men insett att jag kan bara göra mitt bästa och hoppas på att de läsare som verkligen följer min resedagbok tycker att jag skriver bra. Försökt med lite mindfulness övningar för att inte bli för stressad över detta.

Ibland har jag funderat en hel del på var människor får sin drivkraft ifrån och fått den frågan själv många gånger. Har väl inte riktigt vetat hur jag ska besvara den på ett bra sätt som får folk att förstå vad detta verkligen innebär för mig. Är min drivkraft verkligen så stark som den låter då jag skriver?

Jag kollade min facebook som jag har och såg ett citat som en som heter Ulrika hade skrivit. " Det som inte gör dig levande är för litet för dig ". Så klockrent och kan verkligen instämma med det. För mig har jag alltid känt att min drivkraft växer varje gång jag hamnar i situationer där jag får ge all min kunskap,kreativitet och engagemang och inte begära något tillbaka.Hur kan jag tacka nej till något sånt som får mig att känna mig levande? *ler*

Unicef för mig har varit en organisation som jag vetat väldigt lite om men ju mer jag läst mig på om organisation ju mer jag tyckt om den. Som frivillig så ger man en hel del av sin tid och det är rätt inspirerande att hjälpa till med de olika kampanjer som unicef har.

Under april månad driver Unicef en kampanj - För varenda unge. Denna kampanj är riktigt rolig just för att man under en månad samlar alla goda krafter och uppmärksamma de problem unicef arbetar med varje dag. Så under denna månad så försöker vi göra så mycket som möjligt för att marknadsföra denna kampanjen och upplysa folk om det arbetet unicef gör runt om i världen.

Man kan stödja denna kampanj genom att köpa Unicef-nålen, starta en insamling (eller stödja någon annans insamling), Man kan göra större skillnad än vad man tror. Det mest rörande jag sett då jag kollade på humorgalan som var anordnades av unicef var när man visade ett inslag på en svensk kvinna som var världsförälder för ett barn om jag inte minns helt fel.

Inslaget var för mig väldigt stark just för att hon berättar med egna ord de hon ser och alla de intryck hon får. Men även att hon som mamma inte kan föreställa sig hur det känns att ha ett sånt barn som är så undernärd och inte får den näring den behöver för att överleva.

Bifogar klippet så kan ni se själva samt information om
"världsföräldrar"

http://tv4play.se/?videoId=1.959432renderingdepartment=2.34559

Kämpa för varenda unge varje dag, året runt.

Som Världsförälder ger du pengar regelbundet varje månad via autogiro. Pengarna går inte bara till ett utvalt barn, utan till alla de barn i världen som behöver hjälp. Det blir mer rättvist så.

Som Världsförälder är du varje dag med och förändrar framtiden för världens mest utsatta barn. Du är med dem vid katastrofer och när de behöver hjälp med det mest grundläggande och livsavgörande under hela sin uppväxt. Varje dag, året runt gör dina pengar skillnad.
100 kr i månader i ett år räcker till:

* att låta fyra flickor gå i skolan under ett helt år eller
* att vaccinera sex barn mot de sex vanligaste barnsjukdomarna eller
* att utbilda 22 ungdomsledare i hur man skyddar sig mot hiv/aids.

I mitt nästa inlägg som jag kommer att skriva så kommer det vara mer information om Zambia som land samt vad unicef gör exakt. Har fått en hel del material och de är mycket att läsa och översätta eftersom allt står på engelska.

Om ni har några funderingar och frågor så är det bara att höra av er. Vi ses snart igen och tack alla de som skrivit kommentar på mitt förra inlägg. Det betyder väldigt mycket all de stöd ni ger.

Kram!
/sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails