tisdag 19 maj 2009

Information om Unicef och frivllig resan till Zambia

Heej!

Nu bär det av igen och denna resa blir till Zambia och avresan blir ju inte förrän den 25:e maj. Jag har valt att skriva detta inlägg tidigare mest för att jag inte kommer att ha så mycket tid att sitta ner och skriva.

Jag har som sagt blivit uttagen att åka på en så kallad frivillig resa som Unicef har varje år för aktiva frivilliga. Utifrån ett personligt brev jag skickat.

Vet inte riktigt om alla ni vet vad Unicef är. Så jag tänkte att jag skulle skriva ner lite rader ändå. För att ge er en mer inblick vad de är för slags organisation jag är medlem i. Man kanske hört ordet unicef men ändå inte vet vad de verkligen är och vad de exakt gör.

UNICEF är FN:s barnfond
UNICEF (the United Nations Children's Fund) arbetar på uppdrag av FN för att förverkliga barns rättigheter.

Sedan 1946 har de kämpat för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande. Över hela jorden arbetar vi med att bilda opinion, påverka politiker, samla in pengar och skaffa fram materiella resurser för att kunna förändra barns liv.

UNICEF finns representerat i över 190 länder och territorier.
I 155 av dem driver vi utvecklingsprojekt för utsatta barn.

85 procent av deras medarbetare finns ute på fältet där de arbetar med att ge barn bra hälsovård, rent vatten och dräglig sanitet, grundläggande utbildning och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. Barnkonventionen (FN:s konvention om barnets rättigheter) är grunden för alla deras insatser

UNICEF är ett fristående FN-organ, och får inte pengar från FN:s budget. Är helt beroende av frivilliga bidrag från regeringar, företag, organisationer och privatpersoner. Tillgångarna fördelas efter behov – hjälpen går till dem som mest behöver den

UNICEF arbetar för att barnkonventionen ska efterlevas överallt i världen och att barnens bästa sätts i främsta rummet. UNICEF arbetar för alla barn, inte för enskilda, utvalda fadderbarn. Och värnar om att de barn som är mest utsatta får hjälp först. Mer information kan ni få via denna länk

http://www.unicef.se/om-unicef/vad-vi-gor


Som ni kanske vet för er som följt mig från min första resa som jag gjorde 2005. Så har jag alltid varit en drivande person och haft ett brinnande intresse för barns rättigheter.
Har varit frivillig unicef:are i lite mer än 1år och haft rollen som en av kontaktpersonerna för unicef gruppen i Luleå med en kille som heter Peter Brundin.

Detta är något som verkligen varit inspirerade och utvecklande för min del. Då jag skickade ett intresse anmälan för att bli medlem i en så kallad unicef grupp. Så fanns det ingen i Luleå. Jag fick ett nr till en kille vid namn Peter Brundin som kommer från Skåne och är en otroligt drivande person som varit aktiv i Unicef länge.

Vi träffades på kulturens hus i Luleå och efter de så startade vi upp en unicef grupp. Vi är i dagsläget 12 st medlemmar med olika åldrar och erfarenheter. Alla har vi samma mål och de är att göra en insats och jobba för barns rättigheter genom att samla in pengar, sälja unicef produkter och hjälpa till att sprida information. Vi har även gjort en så kallad unicef grupp på facebook. Där uppdatera vi för de personer som valt att gå med i gruppen om aktiviteter som gjorts samt planerade för att inspirera och få mer folk att bli intresserade. I denna grupp är det totalt 49st

Mer information kan ni få via denna länk: http://www.unicef.se/unicef-lokalt/engagera-dig-som-frivillig/vad-gor-en-unicef-grupp

Nu tillbaka till frivillig resan och vad det verkligen innebär.

Unicef anordnar för nionde året i rad en så kallad frivilligresa för att visa UNICEFs verksamhet i ett av 155 programländer.
Resorna vänder sig till aktiva frivilliga som har varit med i minst ett år och som har god kunskap om UNICEF.

Vi är totalt 7st som åker ner. 2st anställda på unicef, 2st från en reklam byrå och 3st frivlliga från helt olika kommuner.

Syftet med frivilligresorna är att fler av de aktiva frivilliga som finns i unicef ska få se hur UNICEF arbetar, vad pengarna som samlas in används till, samt att inspirera och engagera inför fortsatt uppdrag på hemmaplan.

Efter resan förväntas vi deltagare att skriva artiklar, föreläsa och ställa upp i olika evenemang där man kan samla in pengar och sprida information om UNICEFs arbete och erfarenheterna från resan.

Det känns som en ganska tuff resa mest för att man inte vet vad man kommer att se samt lite stressande att få en klar inblick och sortera alla de intryck på så kort tid som de verkligen blir. Jag ser dock framemot denna resa väldigt mycket. För att det kommer att ge mig en möjlighet att utvecklas som frivllig för unicef och samt kunna verkligen berätta från ens egna erfarenheter och upplevelser då man möter folk som är skeptiska till vart pengarna verkligen går.

Jag känner mig fylld av motivation och glädje och är väldigt tacksam för att jag får denna möjlighet. Så när vi ses igen är jag på plats i Zambia.

Ta hand om er tills dess och vi ses

/sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails